
Vandaag viert de kerk het feest van de kruisverheffing.
Het feest vindt zijn oorsprong in de 4de eeuw.
Nadat, volgens de overlevering, keizerin Helena het kruis van Christus had teruggevonden, werd in Jeruzalem de kerk van het heilige Graf gebouwd.
Rode draad in de lezingen Het kruis verwijst naar verrijzenis.
Eerste lezing Numeri 21, 4-9 De bronzen slang
In het boek Numeri staat een merkwaardig verhaal over een bronzen slang die op een paal gezet werd. Wie door een slang gebeten was en ernaar keek, bleef in leven.
Tweede lezing Filippenzen 2, 6-11 Jezus, een voorbeeld
Dit fragment uit een brief van Paulus aan de christenen van Filippi is wellicht een hymne die de eerste christenen zongen.
Evangelie Johannes 3, 13-17 Jezus en de bronzen slang De tekst
In het evangelie volgens Johannes herinnert Jezus aan de bronzen slang die Mozes op een paal had gezet, zodat iedereen die die zag in leven bleef. Dit gebeuren wordt het beeld van de verrijzenis. Al wie Jezus volgt krijgt deel aan eeuwig leven.
Een mens die breekt en deelt
doet anders dan de meeste mensen.
Hij kan het meestal ook niet laten.
Al wat hij heeft
is om te geven
en geven is zijn leven.
Hij brengt het meestal ook niet ver,
die mens.
Hij wordt niet rijk aan geld en goed
en vaak sterft hij vergeten,
soms gekruisigd.
Je kijkt wel wat verwonderd op
van zo’n mens.
Je vindt het niet ‘normaal’,
of minstens toch ‘ongewoon’.
Je denkt: wie doet dat nu?
Zo doen mensen toch niet?
Een mens die breekt en deelt
doet ogen opengaan.
Al zie je het maar heel even:
zo’n leven is een teken
van het einde van elk voor zich.
Hier breekt nieuw leven door:
dit is het opstaan van de nieuwe mens.